Social media, het begon allemaal zo onschuldig en klein. Ik heb nog mooie herinneringen aan Hyves en MSN. In de tijd dat je nog verbinding moest maken via de telefoon, internet ‘schaars’ was, de mobiele telefoon alleen werd gebruikt om te bellen en social media nog een onbekende term was.
Inmiddels ziet die wereld er heel anders uit. Social media zorgen ervoor dat informatie en data razendsnel worden gedeeld op elk device. Je hebt overal en altijd toegang tot informatie; de fietsvakantie van je schoonmoeder, de nieuwe puppy van je vriendin of in welke kroeg je vrienden zijn gestart met de VrijMiBo. We weten dat dat negatieve consequenties met zich meebrengt. Vooral de documentaires ‘The Social Dilemma’ en ‘The Great Hack’ laten de kracht en het gevaar zien van algoritmes op sociale platformen.
Deze technologiebedrijven hebben veel macht. Je gooit iets de wereld in en hebt geen idee welke data er wordt opgeslagen en welke lering er uit jouw post wordt gehaald. Onlangs bleek uit onderzoek van The Wall Street Journal dat zo’n 6 miljoen ‘prominente gebruikers’ van Facebook zonder gevolgen de regels van het sociale medium kunnen overtreden. En dat terwijl profielen van politieke figuren worden geblokkeerd vanwege bepaalde uitspraken. Genoeg redenen om het beleid van social media te wantrouwen, als je dat überhaupt al hebt gelezen. Het beleid van deze platformen is eigenlijk een ‘black box’.
Wij zijn het product
En wie zijn eigenlijk de producten van deze social media? Juist, de gebruikers zelf. Ik zal zeker niet ontkennen dat ik ook een product ben van menig platform. Maar het is één ding om een product te zijn voor deze techreuzen, hoe je daarmee vervolgens omgaat, is een tweede. Jong en oud zouden moeten leren hoe sociale media werken. Bepaalde informatie is niet geschikt om te delen. ‘Privacy’ is niet wat het hoort te zijn en ook niet alle voorgeschotelde informatie moet zomaar worden aangenomen als waarheid. De gevolgen van onwetendheid kunnen groot zijn. We zien nu dat alle discussies rond corona vaak uitmonden in een potje verwijten en schreeuwen.
Dat brengt mij tot het volgende vraagstuk… Wat is nu gevaarlijker? Het sociale platform of de mensen (producten) die geen idee hebben hoe het platform in elkaar steekt? Is het algoritme de boosdoener? Of zijn wij degenen die het algoritme voeden met giftig voedsel?
Marloes de Ruiter is eigenaar van IT-bedrijf Weprocess en voorzitter van het netwerk Zoetermeerse Zakenvrouwen. In 2020 is Marloes genomineerd voor de VIVA400, een selectie ondernemers die uitblinken in hun vakgebied.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)